28-letni Bernie Noel, neurotyk ze skłonnością do paranoi, postanawia pewnego dnia opuścić sierociniec, w którym się dotąd wychowywał i pracował. Zabiera ze sobą wypracowane przez lata oszczędności - 400 tysięcy franków. Nie znając świata zewnętrznego ani wartości pieniądza, jest przekonany, że starczy mu to na przeżycie kilku dni, a później się zobaczy. Bernie ma jasno wytyczony cel: chce dowiedzieć się, kim byli jego rodzice i dlaczego go porzucili. Okoliczności, w jakich trafił jako dwutygodniowe niemowlę do domu dziecka, utrzymywane są, bowiem w tajemnicy.
Bernie wynajmuje mieszkanie w centrum miasta i z ośrodka opieki społecznej wykrada swoje dossier. Wynika z niego, że znaleziono go na śmietniku. Nie mogąc się pogodzić z myślą, że rodzice wyrzucili go jak zepsutą rzecz, Bernie wymyśla sobie własną wersję swych losów. Jego rodzice mieli jakoby paść ofiarami mafii i zostać porwani. Wierząc, że nadal grozi im śmiertelne niebezpieczeństwo ze strony gangsterów, podrzutek wyrusza im na odsiecz.01:22:14 2192 01:22:14Albert Dupontel - Bernie (1995) napisy PL

Dodał: Kamilant

Film animowany uznanego na świecie komiksiarza i projektanta graficznego.

Theres really no need to introduce Chris Ware in details. Hes already somewhat of a cult figure. After all the comics he did, you might enjoy an animated he was working on as the animator, directed by G.J. Echternkamp.22:08 308 22:08Chris Ware - This American Life

Dodał: Kamilant

Brak napisów i lektora, film jest bez słów. 

Ironiczna, pełna anarchistycznego wigoru krytyka mieszczaństwa i burżuazyjnych wartości ze świetną rolą Michela Piccoli. Aktorskie i reżyserskie tour de force.01:44:43 3111 01:44:43Claude Faraldo - Themroc (1974)

Dodał: Kamilant

Za kosmicznym z filmwebu:

W przypadku Glitterbuga mamy do czynienia z kolażem wspomnień, chwil złapanych w kadr i zmontowanych w całość. Nie ma fabuły, ale luźne skojarzenia, ruchome zdjęcia, przeżycia Jarmana. Nie ma tutaj związków logicznych, ale jak to w przypadku wspomnień jakieś okruchy, momenty pourywane w pół, zrozumiałe często tylko dla tych, którzy tam byli.
Filmu nie ogląda się łatwo, bo obrazy to skaczą niczym naładowane emocjami, to suną z opóźnieniem jakby nie chciały odejść. Brak im spokoju, spójności i uporządkowania. Jest ciągły ruch, bo z przeżyciami tak już jest, że kotłują się nieustannie wypluwając co raz minione chwile. Oglądamy więc jarmanowskie wspomnienia niczym pejzaże z okna pociągu. Coś z tego rozumiemy, coś próbujemy sami ułożyć, a coś umyka. To w końcu nie nasze wspomnienia.
Ale naprawdę ciekawie jest podpatrzeć cząstkę życia Jarmana. Ludzi mu bliskich, kadry z filmów, atmosferę, otoczenie. Wszystko przy wprawiającej niemal w trans muzyce.53:15 3648 53:15Derek Jarman - Glitterbug (1994)

Dodał: Kamilant

Uruchamiam kamerę, by dać się zaskoczyć rzeczywistości  mówi wybitny amerykański dokumentalista Frederick Wiseman, który na tegorocznym festiwalu w Wenecji odbierze nagrodę za całokształt twórczości

Dziennik Gazeta Prawna: Już za kilka dni odbierzesz w Wenecji nagrodę za dokonania życia. W zeszłym roku pokazywałeś na festiwalu dokument At Berkeley, w którym przyglądasz się amerykańskiemu systemowi edukacji. Podobna tematyka cechowała także jeden z twoich pierwszych filmów, słynny High School z 1967 roku. Czy można powiedzieć, że historia zatoczyła koło?

Frederick Wiseman: Nie lubię myślenia takimi kategoriami. Wciąż jestem aktywnym reżyserem, od zeszłorocznego przyjazdu do Wenecji zdążyłem ukończyć kolejny dokument i pokazać go na festiwalu w Cannes. W nowych filmach nie staram się dialogować z dawnymi dziełami, lecz przeciwnie, spoglądać na pewne sprawy z nieznanych mi dotychczas perspektyw. Dlatego nie uważam At Berkeley za sequel ani nawet wariację na temat High School. Mój stary film opowiadał o liceum, jakich w Stanach wiele, podczas gdy At Berkeley stara się zgłębić fenomen jednego z najbardziej prestiżowych uniwersytetów w kraju. Placówki te różni nie tylko poziom, lecz także rozmach. W przeciętnym ogólniaku uczy się kilkuset uczniów. Tymczasem Berkeley kształci ponad 36 tysięcy studentów!

Dziennik Gazeta Prawna: Gdy patrzyłeś na młodych ludzi z Berkley, często wracałeś pamięcią do własnych lat studenckich?

Powiem ci szczerze: nie znosiłem swojej uczelni! Miałem jednak ku temu dobre powody, bo była po prostu siedliskiem antysemityzmu. Poziom nauczania był tam bardzo dobry, ale cóż z tego, jeśli na każdym kroku dawano mi odczuć, że jestem gorszy? Miałem na przykład problem, by stać się członkiem któregokolwiek z tradycyjnych uczelnianych bractw. Było to naprawdę nieprzyjemne. Mieliśmy wtedy początek lat 50., niedawno skończyła się wojna, ludzie musieli jakoś poradzić sobie z jej traumami, a  podsycani przez opiniotwórczą prasę i radio  o ironio, kierowali swoją agresję w stronę Żydów. Podobny opis tych zjawisk możesz znaleźć w książkach Philipa Rotha, których jestem wielkim fanem.
https://kultura.gazetaprawna.pl/artykuly/818628,frederick-wiseman-wywiad.html01:14:46480p 2172 01:14:46Frederic Wiseman - High School (1968) ENG 480p

Dodał: Kamilant

dramat / komedia / kino europejskie

Loic żyje bezrefleksyjnie. Ma 18 lat, pracuje w fabryce czekolady, wieczorami zaś umawia się przez internet na sex ze starszymi od siebie facetami. Spotyka w końcu na swojej drodze mężczyznę, który traktuje go jak osobę, z którą można porozmawiać o wszystkim, a nie jak obiekt seksualny. Mimo to ma on kobietę. Staje się o nią zazdrosny dopiero gdy ma ona adoratora.  Loic pod wpływem nowego znajomego zaczyna szukać celu w życiu.01:32:41 14928 01:32:41Garçon stupide / Głupi chłopak (2004)

Dodał: Kamilant