+ Napisz wiadomość
97154 odsłon wideo
Dołączył(a): 2017-11-06
Anthony Braxton - Quartet (Warsaw) 2012

Visit our store:
http://for-tune.pl/en/plyty/anthony-braxton-quartet-warsaw/

Zobacz płytę w naszym sklepie:
http://for-tune.pl/plyty/anthony-braxton-quartet-warsaw/

1. COMPOSITION 363b+

Anthony Braxton -- saksofon altowy & tenorowy
Erica Dicker -- skrzypce
James Fei -- saksofon altowy
Taylor Ho Bynum -- kornet

Anthony Braxton - Quartet (Warsaw) 2012

Dla jednych zbyt jazzowy, dla innych jazzowy zbyt mało. Dla jednych nadmiernie poukładany w twardych ramach kompozycji, dla drugich zbyt swobodnie traktujący jej reguły i z o wiele za daleko posuniętą ufnością pokładający nadzieję w improwizacji. Dla jazzmanów beznadziejnie skomplikowany, dla miłośników współczesnych idei kompozytorskich podejrzanie buntowniczy.

Przez prawie pięć dekad Anthony Braxton co jakiś czas dawał bardzo wyraźnie do zrozumienia, że jako twórca i człowiek światły oraz aktywny uczestnik kultury tak naprawdę z własnego wyboru należy do wielu tradycji. Ale też jak inaczej może być, skoro czasy, w których działa, z każdą dekadą i od wielu dekad coraz mocniej zachęcają, by nie identyfikować się z jednym tylko kręgiem kulturowym, ale doświadczać muzyki w całej jej bogatej różnorodności. Nie sposób więc widzieć w nim wyłącznie jazzmana, choć przecież niezliczona ilość nagrań płytowych i koncertów o wielkiej wadze jazzu w jego sztuce aż krzyczy. Nie sposób dostrzegać tylko kompozytora, który sporą cześć życia poświęcił, by zgłębić tajemnice filozofii muzyki Johna Cage'a czy Karlheinza Stockhausena, ani też konceptualistę niestrudzenie badającego naturę tak odległych od siebie idei jak muzyka stochastyczna, marszowa czy muzyka Indian Ameryki Północnej. Kogo więc mamy w nim widzieć? Może najlepiej twórcę, chcącego objąć cały ten bezkres inspiracji i fascynacji, a potem zamknąć go w jednym lapidarnym określeniu „my music".

Podążając po przestworzach muzyki sam Anthony Braxton zbudował wiele dźwiękowych koncepcji. Z kilkoma zapoznał nas w bezpośrednim doświadczeniu koncertowym.  Dzisiaj dostajemy w ręce dokument najświeższy, zarejestrowany podczas festiwalu Ad Libitum 2012, odsłaniający kwartetową ideę Diamond Curtain Wall. Tu akustyczna kameralistyka spotyka się z elektroniczną, „na żywo" kreowaną rzeczywistością komputerowego programu SuperCollider stworzonego końcu ubiegłego wieku przez Jamesa McCartneya.

Wróćmy więc do początku. Dla kogo tworzy Anthony Braxton? Dla wszystkich, których fascynuje poszukiwanie tajemniczych, zadziwiających swoją konstrukcją i bogactwem miejsc. Dla każdego, kto ponad gotowe rozwiązanie ceni sobie szukanie własnego miejsca w oceanach muzyki. Bo jak twierdzi sam mistrz „Dzięki Bogu na świecie jest wiele muzyk, a każda ma mistyczną i naukową naturę".

M. Karłowski

Subskrybuj: http://www.youtube.com/channel/UCyu6zcdVdjF6KYhUoYOVd-g?sub_confirmation=104:58 322 04:58Anthony Braxton - Quartet (Warsaw) 2012 720p 720p

Dodał: ForTuneOfficial

Visit our store:
http://for-tune.pl/en/plyty/lorent-nerkowski-eidos/

Zobacz płytę w naszym sklepie:
http://for-tune.pl/plyty/lorent-nerkowski-eidos/

1. Intro
muzyka -- Leszek Lorent

2. Apollo
muzyka -- Dariusz Przybylski
tekst -- Francisco Petrarka -- Sonet 34

3. Catulli carmen VIII
muzyka -- Ignacy Zalewski
tekst -- Katullus -- Pieśń VIII w tłumaczeniu Mateusza Żaboklickiego

4. Vides ut alta
muzyka -- Miłosz Bembinow
tekst -- Owidiusz -- Fasti III, Horacy -- Carmina liber, Pismo Święte -- Psalm 42,52

5. Kassandra
muzyka -- Iannis Xenakis
tekst -- Ajschylos -- Oresteja

6. Outro
muzyka -- Leszek Lorent
Leszek Lorent -- perkusja
Maciej Bogumił Nerkowski -- baryton

Głos ludzki i perkusja to dwa najstarsze instrumenty jakie towarzyszyły człowiekowi od początku jego egzystencji. Perkusja i głos budowały pierwszą w historii ludzkości sferę sacrum, pozwalając człowiekowi choć przez chwilę zbliżyć się do Niepojętego, do istoty rzeczy. Prezentowana na naszej płycie muzyka ową istotę rzeczy (gr. eidos) stara się przybliżyć. Wspólnie z moim przyjacielem, doskonałym barytonem -- Maćkiem Nerkowskim wiele czasu poświęciliśmy na przemyślenia w jaki sposób zaciekawić słuchacza muzyką barytonowo -- perkusyjną, która mogłaby być nośnikiem dawnych, filozoficznych idei zbliżających do eidos. Pomysł godny pochwały, lecz wydawałoby się niewykonalny, a w każdym razie niezwykle trudny. Na szczęście jest w panteonie kompozytorów kilka znaczących postaci, myślicieli tłumaczących filozoficzne teksty na język muzyki. Dla nich, podobnie jak i dla naszego duetu, muzyka jest uniwersalnym i jedynym językiem, oddziałującym na takim poziomie abstrakcji, że istnieje ponad wszelkimi podziałami narodowościowymi, kulturowymi, religijnymi, jest kluczem do szeroko pojętej gnozy. (Leszek Lorent)

Perkusja i głos od zawsze celebrowały erotykę, przenosiły ją w świat boskiego Cienia. Wibracje kamieni i głos człowieka są skrajnymi składnikami natury, która zbliża nas do siebie, zgodnie z kosmicznym rytmem choćby na chwilę. Niniejsza płyta pozwala na moment uchwycić istotę ludzkiej i muzycznej rzeczy (gr. eidos) i przybliżyć się na kilka chwil do progów -- Niepojętego. Perkusista Leszek Lorent i baryton Maciej Nerkowski kreują nastroje pełne radosnej powagi i ekstazy, tego co wzruszające i piękne...(dr hab. Tadeusz Kobierzycki)04:06 504 04:06Lorent & Nerkowski -- Eidos 720p 720p

Dodał: ForTuneOfficial

Visit our store:
http://for-tune.pl/en/plyty/mateusz-ryczek-planetony/

Zobacz płytę w naszym sklepie:
http://for-tune.pl/plyty/mateusz-ryczek-planetony/

1. Strzępy snu
Judith Le Monier -- skrzypce
Jakub Nowak -- skrzypce
Maria Jadziewicz -- altówka
Dariusz Dudzinski -- wiolonczela

2. Kręgi Saturna
Paweł Jabłczyński -- kontrabas

3. Seven Knocks
Chain Marimba Trio: Shoko Sakai, Arkadiusz Kątny, Conrado Moya

4. Ocean Europy
Flexible Orchestra -- Robert Kurdybacha -- dyrygent

5. Miedziane Niebo
Katarzyna Dziewiątkowska-Mleczko -- głos
Mateusz Ryczek -- live electronics

6. Metasonora
Orkiestra Muzyki Nowej, Szymon Bywalec -- dyrygent / conductor 

Planetony to tony tonów z czaszkoskłonu Mateusza Ryczka. Mateusz ma układy w Układzie Słonecznym (Pierścienie Saturna, Neptun, Ocean Europy), jednak jego własny układ za słońce ma ŁAD. By kompozycja była ładna, w jej DNA musi tkwić jakaś „harmonia przedustawna". Szczególnie często jest to ciąg Lucasa (każda kolejna liczba jest sumą dwóch poprzednich: 2, 1, 3, 4, 7, 11, 18, 29, ...) oraz tzw. złota proporcja. Złota proporcja to liczba równa 1,61803..., ku której ciążą elementy ciągu Lucasa (11:7, 18:11, 29:18 etc.) i artyści -- przed Mateuszem Ryczkiem m.in. Fidiasz, Botticelli, Le Corbusier i Xenakis. Kompozytor posługuje się także srebrną proporcją (0,4142) oraz całą serią wytopionych przez siebie akordów: złotym, srebrnym, miedzianym, żelaznym i bromowym. Przekładając abstrakcyjne prawa matematyczne na konkretne częstotliwości, M. Ryczek jest twórcą do kwadratu: powołuje do życia nie tylko utwory, ale i tworzywo, tkanki swoich ciał astralnych, planetony. (Kacper Podrygajło)03:25 855 03:25Mateusz Ryczek -- Planetony 720p 720p

Dodał: ForTuneOfficial

Visit our store:
http://for-tune.pl/en/plyty/wojciech-blazejczyk-loopowizacje/

Zobacz płytę w naszym sklepie:
http://for-tune.pl/plyty/wojciech-blazejczyk-loopowizacje/

1. Sculpture 1
2. Sculpture 2
3. Sculpture 3
4. Sculpture 4
5. Sculpture 5
6. Sculpture 6
Wojciech Błażejczyk -- gitara elektryczna, live electronics

7. Music 4 Four (2012)
Warsaw Contemporary Ensemble

8. Chicken Run (2011)
Wojciech Błażejczyk -- gitara elektryczna

9. Involutio (2009)
Bartosz Kowalski -- trąbka, flet prosty
Wojciech Błażejczyk -- gitara elektryczna, live electronics
Krzysztof Kozłowski -- fortepian

10. Dziki Gon (2009)
Oliwier Andruszczenko -- klarnet
Wojciech Błażejczyk -- gitara elektryczna, live electronics
Krzysztof Kozłowski -- fortepian

11. Arytmia (2008)
Wojciech Błażejczyk -- gitara elektryczna
Mateusz Szemraj -- gitara elektryczna
Magdalena Kordylasińska-Pękala -- wibrafon, bongosy s
Leszek Lorent -- marimba, gongi
Wojciech Bylica -- perkusja

12. Loopowizacje 2 (2008)
Wojciech Błażejczyk -- gitara elektryczna, looper

Wojciech Błażejczyk jest jednym z najbardziej interesujących i oryginalnych kompozytorów młodego pokolenia w Polsce. Jego twórczość obejmuje utwory kameralne, orkiestrowe i elektroakustyczne. Jest również aktywnym instrumentalistą i improwizatorem. Jego pasją jest gitara elektryczna. Płyta „Loopowizacje" prezentuje utwory skomponowane wyłącznie na ten instrument. Usłyszymy kompozycje na gitarę solo oraz gitarę z zespołem kameralnym. Szczególnie ciekawe są utwory na gitarę elektryczną z towarzyszeniem elektroniki, która jest tworzona w całości na żywo przy pomocy zaprogramowanych wcześniej przekształceń i pętli. Kompozytor stosuje preparację gitary. Używa prętów metalowych, drumli, drewnianych pałeczek -- na przykład ołówka, metalowej rurki, mosiężnego guzika, smyczka, siekacza do jaj oraz śruby.

W utworach Involutio i Loopowizacje.2 duże znaczenie ma improwizacja, ujęta w ramy zakomponowanej formy. Music 4 Four to muzyka bardziej medytacyjna, dokładnie zapisana na akordeon, klarnet basowy, wiolonczelę i gitarę elektryczną. Gitara pełni tu rolę wiodącą. Z kolei Arytmia jest studium polirytmii. Dziki Gon to jednominutowy żart. W kompozycji Chicken Run na gitarę solo kompozytor używa wyłącznie niekonwencjonalnych technik gry, na przykład dotykając strun śrubą i uderzając je metalową pałką. Utwór ma charakter wirtuozowski. A kompozycja otwierająca płytę (Guitar Sculptures) jest zbiorem sześciu miniatur, prezentujących fascynujące możliwości dźwiękowe gitary.

Wspólną cechą twórczości Wojciecha Błażejczyka jest duża ekspresyjność, witalność, operowanie wyrazistym rytmem, ale także dbałość o barwę i formę. Cenię go również za szczerość i odwagę, z jaką wyraża własne emocje, oraz za nieustające poszukiwanie nowych dźwięków. Warto dodać, że pomimo młodego wieku kompozytor jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, a jego utwory są wykonywane na ważnych festiwalach w Polsce i za granicą. (Zygmunt Krauze)03:00 635 03:00Wojciech Błażejczyk -- Loopowizacje 720p 720p

Dodał: ForTuneOfficial